2009-12-22

Kalėdų mintys

Šis tekstas Anselmo Borges(kunigas, filosofijos ir teologijos profesorius, didžiausias Portugalijos autoritetas šių temų), parašė gruodžio 19 dieną laikraštyje "Diário de Noticias", ir čia išverstas į lietuvių kalbą:
Tarp pirkinių, dovanojimo lenktynių, vartotojiškumo, nežinau kiek žmonių dar prisimins, kad Kalėdų šventė yra dėl Jėzaus Kristaus gimimo. Nesvarbu ar kriksčionis ar ne, ar tikintys ar ateistas, turi pripažinti, kad jis nulemė(pakeitė) visą Istoriją. Be jo, mūsų savimonė nebūtų tokia pati.

Pastaruoju metu, dėmesys buvo nukreiptas į tai, kas yra ne pagrindinis punktas, kai galvojama, kas jis yra ir kokia jo reikšmė: kaip ir kada gimė, ar motina buvo nekalta, ar turėjo brolius ir seses... Tai yra suprantamas žmonių smalsumas, bet šitie klausimai neveža link svarbiausio.

Šiandien žinome, kad Jėzus gimė keleta metų ankščiau nei yra pripražinta (tarp 6 ir 4) – tai atsitiko dėl Dioniso Mažasio klaidos, kai jo gimimo datą suskaičiavo VI amžiuje. Greičiausiai gimė Galilėjaus Nazarete, kur užaugo. Kaip Evangelijos pasakoja apie gimimą ir vaikystę, jos naudoja simbolišką kalbą, kad pasakytų, tai kas iš tikrujų yra svarbu. Šitaip, gruodžio 25 dieną buvo priimta per Romos krikščionis, kad perduotų idėją, kad jis yra tikrasis Saulė, kuri suteikia visiems šviesą. Piemenių ir karalių buvimas nori pasakyti visą jo žinios esmę: kad Dievas visų pirma žiūri į vargšus, ir priima visus.

Šiandien nei vieno žmogaus, kuris atsakingai mąsto ir studijuoja neabejoja, kad Jėzus iš tikro buvo. Jo buvimas yra patvirtintas ne tik per krikščioniškus šaltinius, nes ir yra taip pat “Titus Flavius Josephus”, Tacito, Svetonijaus, “Pliny” ir kitų tekstuose. Ką turime suprasti yra tai, kad krikščioniški tekstai, tiksliau - Evangelijos, yra tinkinčiųjų tekstai, kurie pasakoja Jėzaus istoriją nuo tikėjimo ir kviesdami į tikėjimą.

Jėzaus gyvenime yra vienas paradoksas. Iš vienos pusės – gyveno viename Romos Imperijos tamsiame kampe, jo viešas gyvenimas galbūt net nesiekė dvejų metų, tada jis žuvo nukryžiuotas – per gėdingiausią mirties bausmę, nutaikytą prieš vergus. Iš kitos pusės – jo įtaka keliavo per Istoriją ir daugiau nei dviejų milijardų vyrų ir moterų šaukia jo vardą iki šiol, ir pasitikti juo gyvenime ir mirtyje.

Kokia buvo jo žinios esmė? Jo revoliucija susidarė, visų pirma, dėl naujos Dievo idejos. Dievas ne tas tolimas ir tamsus, kuris nori garbinimo ir pateikimo, kuris išbraukia, kuris naudoja ir žemina žmones. Atvirkščiai, Jėzus parodė Dievą kaip “Abbá” – tėvelis. Nepaisant, kad vaikai kreipdavosi šiuo žodžiu į tėtį, Jėzuje nereiškia nei vaikiškas nei patriarchiškas dalykas, nes šis “Dievas-Tėtis” turi Motinos bruožus.

Čia yra visa Jėzaus žinia, kuriam svarbu ne religija, o žmogiškumas. Kaip neseniai teologas “José M. Castilho” parodė, Jėzaus susidomėjimo branduolys nebuvo religija, o sveikata, maistas, geri žmonių santykiai, žmonių laisvė, gerovė ir laimė. Su Jėzumi pasireiškė Dievo žmogiškumas ir kad kelias į Dievą yra žmogiškumas. Jėzaus Dievas visų pirma yra pasaulėtiškume, o ne religingume. Tai kas “šventa”, “religine”, “dvasiška” yra tikri, priimtini ir priemonės rasti Dievą tik tada jeigu lydi mus į žmogiškumą, kad taptume dar giliau žmogiškais. Jėzui “šventas” yra žmogus.

Galime skaityti Evangelijas, tiksliau šv.Mato žingsnį apie paskutinę tiesą, Paskutinio Teismo. Nieko ten nėra religinio, nes viskas yra pasaulėtiška: “Davei man valgyti, gėrti, apsirengti, atėjai mane aplankyti ligoninėje ir kalėjime.”

Jėzus, kuris buvo ne kunigas, o pasaulietis, turėjo susidurti su religija ir savo lyderiais, mirtiniame konflikte, nes religija ir savo lyderiai buvo labiau suinteresuoti religija negu gyvenimu, ir kadangi “religija gali būti, ir dažnai buna - pavojus, labai rimtas pavojus žmonių gyvenimui ir laimei”. Jo laiku religijos lyderiai nuteistė jį mirtim. Bet Jėzus buvo taip giliai žmogiškas, kad “pasiliko gyvenimo pusėje ir davė savo gyvenimą, nugalėdamas mirties jėgas”.

Tekstas originalia kalba rasite čia: http://dn.sapo.pt/inicio/opiniao/interior.aspx?content_id=1451384&seccao=Anselmo%20Borges&tag=Opini%E3o%20-%20Em%20Foco