2010-02-11

ANSELMO BORGES - Žmonijai gręsia pavojus

Profesorius Anselmo Borges, didžiausias filosofijos ir teologijos autoritetas Portugalijoje, rašė sausio 30 laikraštyje Diário de Notícias

Nėra abejonės, kad dabar gyvename įspūdingoje pasaulio transformacijoje, tokia revolucija galima gal tik lyginti su „laiko-ašis“(time-axis) revolucija, kaip pavadino Karl Jaspers.
Dabar vyksta keturios revoliucijos . Viena yra ekonomikos, su globalizacija, kai įgyvendiname McLuhan idėją, kad formuojame „mažą kaimelį“, ir su didelių besivystančių šalių atėjimu į Istorijos sceną. Kita yra kibernetinė revoliucija, kuri, kaip sakė Jean-Claude Guilebaud, priverčia atsirasti dar vieną „beveik planetą“, „šeštąjį žemyną“. Genetinė revoliucija keičia mūsų santykį su gyvybe, su gimdymu, ir gali sudaryti Žmonijos šakojimą: dabartinė Žmonija tęstų savo egzistavimą šalia kitos, kuri bus sukurta. Čia taip pat yra, prie mūsų akių, ekologinė revoliucija – jeigu Žmonija norės turėti ateitį, bus priversta turėti naują santykį su gamta. Ir dar negalime pamiršti atominės gresmės ir pasaulinio terorizmo.

Su visomis šiomis revoliucijomis ir problemomis, kurios dabar yra globalinės, kaip pvz.-narkotikų ir bedarbo, reikalauja, visų pirma, galvoti apie pasaulinę valdžią. Paskui, nežinau kaip bus ateityje, kaip sako J.Cl.Guillebaud, „mišri modernybė“, bet, kad išvengtų „tautų susidūrimo“ yra būtina inter-kūlturos ir inter-religijos dialogai. Jau keletą metų garsus teologas Hans Kung kartojasi be pertraukos, kad be taikos tarp religijų, nebus taikos tarp tautų, ir tokia taika bus tik per pažinimą ir dialogą tarp religijų.

Jam, Hans Kung, teko priimti iššūkį paruošti projektą, kurio 1993m. tapo „Deklaracija pasaulinei etikai“, priimta Pasaulio religijų parlamente, Čikagoje. Ši Deklaracija yra humanistinis dokumentas, kuris šaukia programiškai: „Prieš visus nežmoniškumus, mūsų religiniai ir etiniai įsitikinimai reikalauja, kad su kiekvienu žmogumi elgtumesi žmogiškai. Tai reiškia, kad kiekvienas žmogus, nesvarbu lytis, amžius, rasė, odos spalva, fiziniai ar dvasiniai sugebėjimai, kalbos ar religijos, politinės pozicijos, nacionalinės ar socialinės kilmės – turi tokį orumą, kuris yra neatskiriamas ir neliečiamas. Visi – tiek asmuo, tiek Valstybė – turi gerbti šį orumą ir užtikrinti jo veiksmingą apsaugą“. Žmogaus teisės ir pareigos čia remiasi.
Šis humaniškumo esminis principas yra nustatomas dar labiau pagal Auksinę teisyklę – abipusiškumo principas, kurio susidaro antras principas bendrai Žmonijos etikai – „Nesielk su kitais taip, kaip nenori kad su tavim elgstųsi.“

Tačiau kur remiasi orumas ir žmogaus teisės? Didžiulis klausimas, dėl kurios buvo diskutuojama garsiame dialoge tarp tada kardinolo J,Raizinger ir filosofo J.Habermas, ir apie kurį ir L.Kolakovski minėjo: „Be religinių tradicijų kokia būtų priežastis gerbti žmogaus teisę? Žiūrėdamas į dalykus tik moksliškai, kas yra žmogaus orumas? Prietaras? Iš empirinio požiūrio, žmonės yra nelygūs. Kaip pateisinti lygybę? Žmogaus teisės yra tokia ideja nesiremianti mokslu.“

Viename Portugalijos universitete Etikos dėstytojas jau keletą metų siūlo tokį psichologinį eksperimentą: „Tarkim viena šalis puls kitą – žinoma bus daug aukų. Bet agresorius atšauks agresiją jeigu tos šalies Valstybė sutiks nužudyti vieną nekaltą žmogų.“... Prieš keturis metus visi studentai nusprendė, kad būtų absurdas nužudyti nekaltą žmogų. Prieš du metus jau du studentai buvo už. O šiais metais, iš 16 studentų, tik viena jaunolė buvo prieš nekalto žmogaus nužudymo. Kiti argumentavo, kad sutikdami su agresija labai daug žūtų, ir tas nekaltas. Tad...
Išvada tokia, kad pats Žmogus tapo skaičiavimo objektu, derėjimosi dalyku.
Tad jau negali būti abejonės – tarp tiek daug didžiulių pasaulinių krizių, pats krizės pagrindas mūsų laikais yra vertybių krizė, moralinė krizė.

7 komentarai:

  1. Tekstą išvertė Vladas Bartochevis
    Orginalia kalba: http://w3.dn.pt/inicio/opiniao/interior.aspx?content_id=1482689&seccao=Anselmo%20Borges&tag=Opini%E3o%20-%20Em%20Foco

    AtsakytiPanaikinti
  2. mmm mam labai patinka naujas kablelio ïvaizdis¨! super

    S.

    AtsakytiPanaikinti
  3. Idomus tekstas, profesurius turi daug tiesos, nors atrodo kad jis per daug reiksmes suteikia religijoms ir inter-religiniam dialogui, ar nemanot kad tai jau truputi passe?

    Dorte

    AtsakytiPanaikinti
  4. Taip, Dorte, Tu teisi, jis daznai kalba ir kalbes apie religija. Taciau galime pastebeti, kad jis kalba apie tai tokiu budu, kad privercia mastyti, ir visada uz tai, kad nei vienos religijos neturi visos tiesos, cia svarbiausia! Nes jis supranta, kad si tema yra esminis, kad turetume viena diena tikra pasaulio intergracija. Kas tai butu, yra neisvengimai, kad butume samoningesni religijoms. Kaip jis pats sako, ir mini keleta filosofu, nebus imanoma taika jeigu nebus susipratimu.
    Ir tikintiems ir netikintiems tema religija yra svarbu. Kadangi siekiame, kad pasaulis butu vieningesnis, geresnis, tai privalome kalbet protingai apie religija, mastyti apie tai. Ir niekas geriau mums nepades kaip Anselmo Borges.
    Isversiu toliau jo tekstus, paziuresime, bet manau tikrai tas tonas, kuri jis naudoja, labai tinka musu projektui, nes jis butent siulo tai - buti samoningi ir nedet tasku, mastyti toliau, eiti susipazinti, dialogas, t.t.

    Vladas

    AtsakytiPanaikinti
  5. As supratau kad jis neiskelia nei vienos religijos, bet ne tame esme. man kyla klausimas ar tikrai religijos egzistavimas stipriai itakoja netikinciu zmoniu gyvenima? Europoje tai turbut jau nelabai... Uztad morales klausimai, nebutinai suristi su religija, aktualus visiems.

    Dorte

    AtsakytiPanaikinti
  6. Bet netikinciai tures gyventi pasaulyje, kur yra tikinciai, ir ivairiai tikinciai. Ir tikinciai tures gyventi pasaulyje, kur yra netikinciai ir kitokie tikinciai. Kadangi aisku, kad sienu nebegali buti, kad isvengtu susidurimu, vienintelis budas ir susipazinti, suprasti vienas kita, kad butu pagarba bent.
    Tuo pateisinu, kad turime kalbeti apie religija.
    Ir ar butina suristi morales klausimus su religija - pats Anselmo Borges klausia, jei giliai ziuresime, kuo remiasi Zmogaus teises ir zmogaus orumo gerbimas? Tik nemoksliskai ir ne del to, kad esame geri...juk ir esame blogi.

    Bet visai suprantu, kad gali kilti erzinimas, kad perdaug minime religija, ypac cia Europoje, kuri yra pavargusi nuo to. Bet manau tik turime isvengti demagogijos ir aklumo.
    Prancuzijos modelis siulo toks atsakymas i visa tai apie kuri cia kalbame - nekalbeti, nematyti, neegzistuoja. kiti modeliai, kaip pvz. Vokietijos, siulo toks atsakymas - samoningumas, supratimas, susipazinimas, pazinojimas, nesakyti, kad ta ar kita yra tiesa, o paprasciausiai rodyti, kad yra ir ta ir kita tiesa.
    Jei nebusime demagogai, turesime sutikti, kad ir tas tikras budistas, ir tas tikras krikscionys, ir tas tikras mulsumonas, ir tas tikras ateistas - yra teisingas... butent yra teisingas kai ziuri is savo kampo ir tiki tuo. Pradeda buti neteisingas kai ziuri is savo kampo ir tiki tuo ir pradeda ikelti pretenzija, kad tai ka mato, yra viskas, o ne tik dalies.

    atleisk, per daug cia rasiau :) bet cia yra vienas is aktualiausiu, esmingiausiu temu siandienai, musu globalinei visuomenei

    Vladas

    AtsakytiPanaikinti
  7. Dar noreciau pridurti, kad as pats daug galvoju kaip pateisinti Anselmo Borges tekstai Kablelyje, jeigu jo pagrindine tema yra religija, ir prisimindamas, kad tuo paciu metu as pats nenoriu, kad Kablelis butu saliskas, ar kad butu tik religines temos...bet tai tikrai nebus, nes bus tik atskyra Kablelio dalis - Anselmo Borges dalis, kurioj kalbes apie tai.
    Yra du dalykai - pirmas - yra faktas, kad turime liesti sia tema(religija) jei norime taika, kad butu supratingumas, kaip parasiau paskutinioj zinutej. Antras - Anselmo Borges niekada nekalba tedencingai, saliskai. Jis yra uz samoninguma. Jis tiki, kad tik kai zmones gerbs vienas kita, bus imanoma tikra pasaulio integracija... ir tai yra imanoma jeigu zmones zinos, susipazins.
    Religija yra faktas, nekalbu cia, kad Dievas yra faktas(cia jau kitas dalykas), galime tai suvokti, kad be supratimo apie religijas (jeigu netikinciai majos ranka, jeigu tikinciai negilinsis savo religija ir nenores zinoti apie kitas, jei neturesime "noras susipazinti" pozicijos, tai sienos visada egzistuos)
    ANselmo Borges dalis bus susipazinimo pozicija, o tikrai ne itikinimo pozicija

    Vladas

    AtsakytiPanaikinti