2010-03-04

ANSELMO BORGES - Haitis. Kur tada buvo Dievas? (Antra dalys)

P.s.-laisvas vertimas komentaruose


Profesorius Anselmo Borges, vienas didžiausių filosofijos ir teologijos autoritetų Europoje, rašė šį tekstą vasario 20 dieną Portugalijos laikraštyje Diário de Notícias

Kaip parašyta Jono XXIII Asociacijos dokumente, kuris buvo čia paminėtas praeitą savaitę, klausimas „Kur yra Dievas Haityje?“ „nėra ir negali būti pirmas klausimas“. Haičio tragedijoje galima pastebėti keletas priežasčių: seisminis rajonas; agresyvi žmogaus ranka, kuri sunaikino Haičio miškus, išnaudojo visos teritorijos išteklius ir statė be minimalaus saugumo; kolonizatoriai paliko šalį baisioje padėtyje - vergovės tradicija, išsiplėtusi korupcija, diktatūrinės vyriausybės, nelygus resursų pasidalinimai... Tas dokumentas atkreipia demėsį į tai, kad viskas buvo sunaikinta per žemės drebėjimą, bet Pétionville - toks modernus ir turtingas rajonas Port o Prense – mažai nukentėjo.

Tarptautinė tvarka „rėmiasi tokiu pagrindu – turtų sukaupimas 20% Žmonijos rankose, o likę žmonės yra pamiršti“. Korumpuota valdžia ir turtingos šalys, kurios užsimerkia dėl savo interesų, priverčia keletą tautų ir Valstybių būti bejėgiais apsiginti nuo gamtos katastrofų. „Be šių problemų, katastrofa būtų buvusi žymiai mažesnė.“ Haitiečiai yra tokioje vargingoje situacijoje, kad net neturėjo galimybių gauti pagalbą, kurios atvyko į savo teritoriją. Todėl turime kaltinti „dabartinę tarptautinę tvarką, kuri tik gyvuoja remdamasi turtingų šalių ekonomine, politine ir militarine galia ir nesibaigiančia šalies elitų korupcija“.

Ir Dievas? Visi turime pasikeisti, kad nebebūtų daugiau „Sugriautų Haičių nei Palestinų žudynės nei Aušvicų nei Hirosimų“, ir Jėzaus Dievas turi būti „didysis teisingumos ir solidariumo kriterijus visiems, kurie pasivadina krikščionimis“.

Bet tas klausimas gyvuoja per visą samprotavimo Istoriją, ir yra itin dramatiškas tiems, kurie tiki tokiu asmeniu ir kūrėju Dievu, visagaliu ir begalo geru. Dievas norėjo išvengti blogio, bet negalėjo: vadinasi, jis ne visagalis. Galėjo, bet nenorėjo: vadinasi jis negeras. Galėjo ir norėjo: tai iš kur ateina blogis?

Čia irgi yra būtina klausti: iš kur ateina gėris? Nuolat buvo bandoma atsakyti. Šv.Augustinas ir Tomas Akvinietis argumentavo, kad blogio iš tikro nėra, yra tik gėrio nebuvimas. Arba kad Dievas nenori blogio, tik leidžia kad jis būtų, kaip išbandymai ir bausmė. Tada ateina klausimas: o nekalti vaikai?
Buvo dėl vaikų kančios, kad personažas Ivan, Dostojevskio kūryboje „Broliai Karamazovai“, sako ačiū ir atiduoda „įėjimo bilietą“ pasauliui. A.Camus kūryboje „Maras“, personažas Dr.Rieux sako vienam kunigui, matydamas vaiką kuris miršta, kad negali priimti tokio Dievo.

Atsakydamas į Leibnizo garsiojį Teodiceją(Dievo pateisinimas), kur yra teigiama, kad šis yra geriausias iš įmanomųmų pasaulių, Voltaire ironiškai parašė „Kandidas“ ir „Poema apie Lisabono tragediją“, dėl žemės drebėjimo. A.Schopenhauer parašė vėliau, kad šis, yra blogiausias, iš įmanomųjų pasaulių.

Hėgelis dialektizavo kančią Dieve: negatyvumas yra vienas momentas Dievo istorijos. Ir pagal Hėgelį dar keletą teologų kalbėjo apie tokį „Dievą, kuris kenčia“. Prieš holokaustą, žydas filosofas Hans Jonas kalbėjo apie Dievo bejėgiškumą: Aušvice Dievas tylėjo „ne dėl to, kad nenorėjo, bet dėl to, kad negalėjo“. Tada klausimas: Žinoma, kad Dievo galios ir gerumo negalima suprasti per žmogišką požiūrį, bet vis tiek - kokią pagalbą gali atnešti bejėgis Dievas? Dievas solidarizavosi su žmonemis Kristaus kryžiuje.

Teologas A.Torres Queiruga klausia ar ne prieštaringumas manyti, kad galima egzistuoja pasaulis ribotas ir be blogio. Prieš blogį, kuris liečia ir tikinčius ir netikinčius, visi turi įgyvendinti ir išbandyti savo tikėjimą. Ir Hans Küng, kuris pripažįsta, kad blogis yra kaip “ateizmo uola”, klausia savo paskutinėje kūryboje Was ich glaube(Mano tikėjimas): „Ateizmas geriau paaiškina pasaulį“ negu tikėjimas Dievu? „Nekaltų kančiose, nesuvokiamose ir beprasmiškose kančiose - ar netikėjimas gali paguosti? Netikinčių supratimai randa savo ribas šiose kančiose! Tai priešteologas niekaip čia nėra geresnis už teologo.”

3 komentarai:

  1. Daina "Haitis", kurią kūrė Caetano Veloso ir Gilberto Gil yra protestas prieš racismą ir nelygybę. Ir kai sako "Galvokapie Haitį,Haitis yra čia, Haitis nėra čia." nori pasakyti, kad ta situacija yra Port o Prinse, San Paule, New Yorke, Berline, Madride, Vilniuje, t.t.

    Laisvas vertimas būtų maždaug toks:

    Haitis

    Kai tu busi kviestas įlipti ant Jorge Amado rumų
    pažiūrėti iš viršaus eilę karininkų, beveik visi juodi,
    duodami į juodų gudriučių galvas, į mulatų vagių galvas ir į beveik baltų galvas,
    kuriais yra pasielgiama kaip būtų juodi,
    tik tam kad parodytų tiems beveik juodi
    ir tiems beveik balti vargši kaip juodi,
    kaip juodi, vargši ir mulatai ir beveik balti, beveik juodi turi būti vertinami.
    Ir nesvarbu jeigu visos pasaulio akys yra nukreipiamos į tą aikštę,
    kur vergai buvo kankinami
    ir šiandien skamba toks garsas iš bugnų nuo vaikučių su gražiais vidurinės mokyklos uniformomis
    parados dieną.
    Ir tautos vystimo didybė mus traukia, mus nustebina ir skatina
    nieko nesvarbu:
    nei sieno žodžiai,
    nei žiniasklaidos juostelės,
    nei Paul Simon diskas,
    Niekas, niekas nėra pilietis.
    Jeigu tu eisi “favelos” šventę, ir jeigu neisi,
    galvok apie Haitį, melsk už Haitį,
    Haitis yra čia,
    Haitis nėra čia...
    Ir jeigu per tv pastebėsi deputato paniką prieš kokią švietimo reformą,
    kuri atrodytų lengva ir greita,
    ir atspindėtų demokratizacijos pavojus pradineje mokykloje
    Ir jeigu tas pats deputatas bus už mirties bausmės vykdymą
    Ir jeigu šventas kardinolas sakys, kad mato tiek daug dvąsios vaisiuje
    ir nei trūputį nusikaltelyje,
    Ir jeigu kai praeis pro įprastinį raudoną šviesoforą pastebės kokį vyrą miždamas ant blizgant Leblono(turtingų rajonas) šiukšlių
    Ir kai išgirdysi San Paulo šypsojančios tylos prieš žudynes –
    111 bejėgiai kaliniai, bet kaliniai yra beveik visi juodi
    arba beveik juodi, arba beveik balti beveik juodi nes yra tiek vargši
    Ir vargši yra kaip supulve ir visi žino kaip pasielgiama su juodais.
    Ir kai pravažiuosi pro Karibus
    Ir kai eisi dulkinti be prezervatyvo
    Ir pristatyti savo protingą dalyvavimą Kubos blokate,
    Galvok apie Haitį,
    Haitis yra čia,
    Haitis nėra čia.

    AtsakytiPanaikinti
  2. Daina angliškais subtitlais galima čia: http://www.youtube.com/watch?v=YC01Yrmv1_M

    AtsakytiPanaikinti
  3. Anselmo Borges tekstas originalia kalba: http://dn.sapo.pt/inicio/opiniao/interior.aspx?content_id=1499307&seccao=Anselmo%20Borges&tag=Opini%E3o%20-%20Em%20Foco

    AtsakytiPanaikinti